Waarom voorbereiden?

De voorbereiding is noodzakelijk in vele gevallen om de obstakels weg te nemen die een overname in de weg staan, of om de waarde te optimaliseren. Wat de omvang of de aktiviteit ook is, een goede voorbereiding garandeert een excellente return on investment.

• Zijn redenen tot verkoop
• Zijn vermogenssituatie
• Zijn financiële beperkingen
• Zijn plannen na de overname

• De verkoop aan een familielid?
• De verkoop aan het personeel?
• De verkoop aan een derde?
• Kunnen we de verkoop overwegen aan een gekende partij (klant, leverancier, partner, …)
• Indien de koper gekend is, gaat het over een natuurlijk persoon of een vennootschap?

• Hoe evolueert de markt, en wat is de strategie die de onderneming heeft om deze te ontwikkelen?
• Wat zijn de mogelijkheden om de markt verder te ontplooien?
• Is de onderneming performant op operationeel gebied?
• Beschikt de onderneming over financieringscapaciteit?
• Is de juridische structuur optimaal in het kader van een eventuele verkoop?
• Aan wie behoort het vastgoed toe?

Zonder af te glijden naar « window dressing », is het noodzakelijk om de onderneming voor te bereiden met het oog op de verkoop. Zo worden eventuele negatieve elementen die een obstakel kunnen vormen bij de verkoop, aangepakt.
• Bestaat er een Business Plan op meerdere jaren?
• Vertonen de rekeningen gedurende de laatste drie jaren een gunstige evolutie?
• Indien er incidenten zijn, bestaat hiervoor een geldige uitleg?
• Zijn de rekening-couranten afgesloten en terugbetaald?
• Hoe gaat de belangrijkste klant reageren op een eventuele overname?
• Heeft de bedrijfsleider specifieke waarborgen ondertekend in het voordeel van de onderneming?
• Is het kaderpersoneel te vinden voor de voorgestelde transactie?
• Zou het kunnen dat er problemen uit het verleden opduiken na een eventuele verkoop?
• Indien er bepaalde beslissingen zijn genomen om de belastingdruk te verlagen, zouden deze geen negatieve invloed • hebben op de perceptie vanwege de overnemer omtrent de rentabiliteit van de onderneming?
• Bestaan er fiscale vorderingen die al dan niet overdraagbaar zijn?
• Van wanneer dateert de laatste fiscale en sociale controle?
• Indien er vergoedingen bestaan tgv werknemers of bestuurders die deel uitmaken van de familie, zijn deze vergoedingen marktconform?

Aucun commentaire jusqu'à présent.

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Actoria International is a firm specializing in the transfer of business (company, SME, pmi ...) in France, Belgium, Luxembourg, Monaco, Switzerland, Spain, Italy, Great Britain, Quebec on sales of SMEs, sales industries, mergers and acquisitions advice for the transmission of a French company. If you're wondering "how to sell my business and quickly find a buyer" then contact Actoria international.

mergers acquisitions Switzerland ; mergers acquisitions in Luxembourg ; mergers acquisitions in Belgium ; mergers acquisitions in Morocco ; mergers acquisitions in Morocco SMEs Switzerland ; sale in Luxembourg SMEs; sale SMEs in Belgium; sale SMEs in Morocco; sell a business Swiss ; sell a company in Luxembourg ; sell a company in Belgium ; sell a company in France